Ogarnięci? Diagnozy współczesności
Cykl „OGARNIĘCI”? Diagnozy współczesności, to propozycja spotkań dla młodych ludzi na tematy najbardziej aktualne, gorące, a dotyczące ich samych – współczesnej młodzieży. Prowadzą je specjaliści różnych dziedzin-socjolog, psycholog, pedagog, ale także językoznawca, historyk - znawcy spraw współczesnych, badający zjawiska kulturowe i społeczne, dotyczące młodego pokolenia. Potrafią oni nie tylko ukazać syntetyczny obraz podejmowanych problemów, ale podjąć rozmowę z uczestnikami spotkania, którzy często, mimo słownych deklaracji radzenia sobie i ogarniania życia, naprawdę bywają zagubieni w rzeczywistości. Tematyka imprez bywa różna, nieraz stanowi punkt wyjścia do pogłębionej refleksji i debaty. Przykładowe kwestie poruszane na zajęciach cyklu: Selfie - autoportret narcyzów czy obywateli wirtualnej wioski?, Młodzi gniewni czy wytresowani”? Możliwości i wyzwania młodzieży z pokolenia NEET. Najnowszy dialog będzie poświęcony kwestii samotności: Rozmowy które budują. Podróż po ważnych tematach - Samotność tu i teraz, czyli jak patrzymy na samotność i relacje z drugim człowiekiem.
13.11.2024
13 listopada w cyklu „Ogarnięci” odbyły się dwa spotkania (z powodu ogromnego zainteresowania szkół) z psychologiem mgr Aleksandrą Dąbrowską - asystentką w Katedrze Psychologii Wychowania Wydziału Psychologii UKW.
Tym razem Pani psycholog podjęła zagadnienia wieku dojrzewania i związane z nim zachowania i relacje młodych osób uwarunkowane zarówno rozwojem mózgu i całego organizmu jak sytuacjami we współczesnym świecie, które mają znaczący wpływ na postawy młodzieży i stanowią wyzwania wychowawcze. Bardzo istotne jest oddziaływanie Internetu na kształtowanie struktur mózgu i wzorców zachowań nastolatków. Te kwestie były przedmiotem wykładu: „Wirtualnie czy realnie? O rzeczywistości dzisiejszej młodzieży" oraz rozmowy z młodzieżą uczestniczącą w spotkaniach.
Pani psycholog mówiła o pozytywnej i ciemnej stronie wieku nastoletniego w dzisiejszym świecie, o mediach społecznościowych i funkcjonowaniu w sieci, o komunikacji
i budowaniu relacji w perspektywie nastolatka oraz przedstawiła ryzyka, które warto znać, by uniknąć zagubienia się w wirtualnej rzeczywistości i móc pomóc innym zrozumieć te zagrożenia.
10.10.2023
-
We wtorek odbyła się w Pałacu Młodzieży kolejna impreza z cyklu „OGARNIĘCI”? Diagnozy współczesności: Rozmowy które budują.
Tym razem młodzież ze starszych klas szkół podstawowych oraz szkół ponadgimnazjalnych miała możliwość wysłuchania wykładu pani psycholog Grety Haraś: „Czy technologia cyfrowa łączy, czy dzieli ludzi. O wpływie wspólnej samotności na psychikę, wolność, osobowość i relacje młodych ludzi”. W ciekawy i przekonywujący sposób mówiła o oddziaływaniu rzeczywistości cyfrowej na kondycję fizyczną, psychiczną oraz relacje młodych ludzi, zwracając uwagę na fakt, że kontakty w świecie wirtualnym nie zaspakajają w pełni potrzeby bliskości, nie mają emocjonalnego charakteru , nie dają poczucia bezpieczeństwa i nie zapobiegają samotności. Nic nie zastąpi dotyku drugiej osoby, spojrzenia w oczy czy po prostu obecności. Takie wnioski wynikają z licznych badań psychosomatycznych i eksperymentów. W wystąpieniu, wzbogaconym o prezentację multimedialną oraz film, prowadząca przybliżyła problem samotności użytkowników rozmaitych platform społecznościowych, pomimo licznych kontaktów i możliwości bardzo szybkiej komunikacji, jakie one stwarzają. Technologia nie jest złem, ma bardzo wiele pozytywów. Nie ma już odwrotu od życia z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. Jednak naukowcy zauważyli, że dla młodych ludzi nie istnieją już dwa światy- wirtualny i realny, lecz zlewają się one w jedną rzeczywistość. Granice zacierają się, co niesie za sobą rozmaite konsekwencje, zwłaszcza dla życia emocjonalnego młodego pokolenia. Coraz trudniej im odczytywać i wyrażać uczucia, niekiedy tracą wrażliwość na prawdziwe doznania innych. Zdarzają się sytuacje, że uczestnicy wypadku, zamiast pomagać jego ofiarom, filmują jego przebieg i „wrzucają” do sieci. Dlatego warto uświadamiać młodzieży, że są zagrożenia związane z bezkrytycznym i zbyt długim spędzaniem czasu w świecie wirtualnym kosztem uczestnictwa w prawdziwym. Warto korzystać z wszystkich możliwości (w tym edukacyjnych), jakie dają nowe technologie, ale należy znać ich wpływ na rozwój fizyczny i emocjonalny oraz na kształt naszych relacji z drugim człowiekiem. Taką pointą spotkania może być sformułowanie, które przytoczyła pani psycholog, pozwalające przetestować wartość kontaktów w mediach społecznościowych: ”Aby zrozumieć różnice między siecią społeczną a rzeczywistą społecznością , poproś znajomych z Facebooka o pomoc w malowaniu domu”. Oczywiście to nie znaczy, że takie znajomości nie mają znaczenia. Większość młodych osób inicjuje kontakty najpierw właśnie poprzez platformę wirtualną. Należy pamiętać jednak o możliwych zagrożeniach. A że istnieje świadomość owych negatywnych skutków dla psychiki człowieka związanych z technologiami, pokazało ogromne zainteresowanie tym spotkaniem, z którego nie mogli skorzystać wszyscy chętni. Na pewno powrócimy do tej tematyki, by odpowiedzieć na istniejące potrzeby.
24.10.2022
Spotkanie z panią psycholog Gretą Haraś: „O potrzebie dialogu. Czy potrafimy rozmawiać, a przede wszystkim czy umiemy słuchać”? Wykład i warsztaty z komunikacji.
Kolejny raz nasze działania humanistyczne w Pałacu Młodzieży rozpoczęliśmy od cyklu „OGARNIĘCI”? Diagnozy współczesności, w ramach którego zaproponowaliśmy spotkanie z psychologiem panią Gretą Haraś poświęcone relacjom: „O potrzebie dialogu. Czy potrafimy rozmawiać, a przede wszystkim czy umiemy słuchać”? Cieszyło się ono ogromnym zainteresowaniem. Nie wszyscy chętni mogli skorzystać z naszej oferty, gdyż zgłosiło się wielokrotnie więcej osób, niż mieści się w sali widowiskowej. Pomimo bardzo dużej grupy prowadząca spotkanie, oprócz części wykładowej i krótkiego podsumowującego całość filmu, przeprowadziła także ciekawe warsztaty z komunikacji, w których młodzież bardzo aktywnie uczestniczyła. Okazało się, że podjęcie tego ważnego i aktualnego tematu poświęconego zjawisku braku dialogu między ludźmi było bardzo potrzebne. Deficyt rozmów, wymiany myśli i uczuć prowadzi w konsekwencji do samotności i poczucia wyobcowania, rodzi konflikty, tworzy mury. Niemożność porozumienia się, to zjawisko obecne wśród młodzieży w jej kontaktach z rówieśnikami, ale także w relacjach z dorosłymi. Właśnie o tym niepokojącym zjawisku braku prawdziwych relacji we współczesnym świecie rozmawialiśmy podczas spotkania z panią psycholog Gretą Haraś, która pokazała w praktyce jak komunikować się z innymi, by być rozumianym i skutecznym.
15.12.2021
Kolejny raz, na prośbę nauczycieli, którym nie udało się z młodzieżą dostać na pierwsze tegoroczne spotkanie z cyklu „OGARNIĘCI”? Diagnozy współczesności 15 XII 2021 roku w Pałacu Młodzieży odbył się wykład połączony z prezentacją multimedialną psychologa - pani mgr Grety Haraś zatytułowany: „Rozmowy, które budują”. Uzupełnienie i syntezę całości podjętego tematu samotności stanowił zaprezentowany film. Młodzież miała też możliwość rozmowy z prowadzącą spotkanie. Temat gorący – samotność, stanowiący poważny, często nie uświadamiany problem naszych czasów, szczególnie spotęgowany w dobie pandemii. Bardzo budujące jest zainteresowanie szkolnych pedagogów spotkaniami ze specjalistami Zapewne przekazana wiedza podczas wykładu będzie punktem wyjścia do refleksji u młodych uczestników i zachętą do indywidualnych rozmów w szkole. Młodzież podziękowała prowadzącej kwiatami za przekazaną wiedzę, która może przydać się każdemu, pomagając ocenić własną kondycję i relacje z innymi, a także ułatwiając wsparcie innym. Problematyka samotności wśród młodzieży to bardzo złożone zagadnienie. Może mieć podłoże wynikające z rzeczywistej izolacji społecznej, często łączy się z wejściem w nowe środowisko, z odrzuceniem, ale także może wynikać z cech osobowych. Może być rzeczywista i przeżywana wśród ludzi. Naturalna jest potrzeba intymności, ale ze świadomością istnienia obok kogoś bliskiego, na kogo możemy zawsze liczyć. Pani psycholog szczególnie podkreśliła destrukcyjną rolę samotności będącej stanem, w którym osoba w sposób subiektywny, emocjonalny odczuwa izolację, ma poczucie odcięcia od innych. To jest już sygnał, że należy szukać pomocy u bliskich i u specjalistów, gdyż długotrwałe poczucie odrzucenia prowadzi do chorób psychosomatycznych, odrzucania innych, chronicznego osamotnienia, zrywania więzi z ludźmi, a w konsekwencji do stanów lękowych, fobii, niskiej samooceny, wycofania a nawet depresji. Najważniejsze, to umieć rozpoznać symptomy rzeczywistej samotności i szybko zwrócić się o pomoc do zaufanej osoby. To najważniejsze przesłanie z tego spotkania. Ponadto młodzież otrzymała informację u kogo i gdzie należy szukać specjalistycznego wsparcia.
19.10.2021
Rozmowy które budują. Podróż po ważnych tematach - Samotność tu i teraz, czyli jak patrzymy na samotność i relacje z drugim człowiekiem.
W ramach cyklu „OGARNIĘCI”? Diagnozy współczesności 19 X w Pałacu Młodzieży odbyło się kolejne spotkanie pozwalające przeprowadzić rozmowy na ważne, nurtujące młode osoby pytania. Zainteresowanie rozmową z psychologiem było bardzo duże, więc nie wszyscy mogli skorzystać w tym terminie. Na pewno spotkanie będzie powtórzone, by dotrzeć z tym ważnym tematem do chętnych. Tym razem poruszana była problematyka samotności wśród młodzieży jako zjawiska szeroko dotykającego młode społeczeństwo, także w kontekście nowych okoliczności związanych z pandemią. Prowadząca „rozmowy, które budują” pani psycholog mgr Greta Haraś zaprosiła uczestników zajęć w „ Podróż po ważnych tematach”, podejmując zagadnienie: Samotność tu i teraz, czyli jak patrzymy na samotność i relacje z drugim człowiekiem. W ramach wystąpienia przedstawiła rodzaje samotności- rzeczywistą i tę wśród ludzi. Mówiła o potrzebie bycia samotnym, o tym, że nie zawsze „sam” oznacza samotny, gdyż bywa samotność z wyboru. Skupiła się jednak na stanie, w którym osoba w sposób subiektywny, emocjonalny odczuwa izolację, ma poczucie odcięcia od innych. Często tak czują się ludzie, gdy zmienia się ich sytuacja życiowa, wówczas poczucie braku zaspokojenia ważnej potrzeby przynależności bywa krótkotrwałe. Jednak w wielkich aglomeracjach, przy obecnym tempie i stylu życia relacje międzyludzkie są płytkie, interakcje powierzchowne, co prowadzi do przypadkowych kontaktów oraz rodzi stałe wyobcowanie. Zjawisko to zostało spotęgowane sytuacją pandemii, kiedy młodzież została odcięta od naturalnych więzi z rówieśnikami w nowych, niepokojących warunkach. Pani psycholog stwierdziła, że jeżeli człowiek czuje się samotny, to jest samotny. Właśnie rozmowa na temat wielu zjawisk prowadzących do poważnych stanów i chorób psychosomatycznych: chronicznego osamotnienia, poczucia zerwania więzi z ludźmi oraz narastania związanych z tym lęków, niskiej samooceny, ucieczki od drugiego człowieka we własny świat oraz unikanie kontaktów służyła pokazaniu symptomów groźnych sytuacji. Słowem, młodzi ludzie dowiedzieli się z wykładu podbudowanego prezentacją: Co robić kiedy stan osamotnienia trwa zbyt długo? Czy samotność niesie jakąś wartość. Czy można czuć się samotnym wśród ludzi. Ważnym ostrzeżeniem było stwierdzenie pani psycholog, że nie wszystko samo mija, że są sytuacje i stany, które wymagają pomocy drugiego człowieka, bo nigdy nie jesteśmy sami, zawsze można otrzymać pomoc specjalisty. Wystąpienia pani psycholog mgr Grety Haraś zostało wzmocnione pokazem bardzo interesującego filmu, w ramach którego w sposób obrazowy omówione zostały zjawisko samotności, ale i potrzeby bycia we wspólnocie. Pokazano przyczyny, a nawet historyczną genezę konieczności życia z ludźmi. Podczas rozmowy zostały przybliżone i wyjaśnione młodym ludziom fundamentalne kwestie dotyczące bardzo złożonego problemu samotności, który diagnozowany i rozwiązywany musi być indywidualnie. Wybrzmiał też mocny apel, żeby nie pozostawać samemu z tym problemem, ale szukać pomocy u dorosłych, pedagogów, specjalistów. Rozmowa z uczestnikami spotkania miała raczej formę indywidualnych pytań po spotkaniu, ale na pewno młodzież zdobyła konkretne informacje na temat zagadnienia wyobcowania i izolacji wśród młodych osób i sposobów oraz dróg radzenia sobie z tym stanem.